×

Ikke medlem?
Bli medlem her

×

SkL - fornuftig å samordne skatte- og avgiftsforvaltningen

SkL er positiv til statliggjøring av skatteoppkrevingen. Vi mener at det vil gi en bedre resultatuttnyttelse å samle oppgavene i én etat. Det vil innebære en forenkling for skatte- og avgiftspliktige og det vil bidra til økt innsats mot svart økonomi og arbeislivskriminalitet.


Per Magnar Stavland, leder av SkL. Foto: Astrid Hellwig/SkL

I de siste dager har det det i nyhetene kommet frem informasjon om at Stortinget kommer til å vrake regjeringens forslag om å samle skatte- og avgiftsforvaltningen i Skatteetaten. Både Adresseavisa, Bergens Tidene og DN har skrevet om at det ikke er flertall på Stortinget for å flytte skatteoppkrevingen fra den lokale kemneren inn til Skatteetaten. Frps politiske talsmann Gjermund Hagesæter fremholder i DN at regjeringspartiene jobber videre med saken og at de er godt fornøyd med at det er en sak som fortsatt vurderes.

- Vi anser at slaget ikke er tapt enda, og avventer en endelig beslutning, sier Per Magnar Stavland, leder av SkL. Samtidig har SkL hele tiden ment at det er formålstjenlig med flere kontorer enn det som opprinnelig ble foreslått.

I det reviderte nasjonalbudsjettet forslås det et økt antall kontorer i forhold til det opprinnelige forslaget, og at skatteoppkrevingen organiseres på 33 steder. I tillegg til de opprinnelige kontorene foreslås det å etablere kontorer på Finnsnes, Voss, Lyngdal, Eid, Røros og Leira. Det er etter vår mening fortsatt sorte hull på Norgeskartet som må fylles for ikke at avstandene mellom Skattekontorene blir så store at oppdagelsesrisikoen visse steder reduseres.

Regjeringen vil også styrke kontoret i Kristiansund med 25 flere arbeidsplasser enn i det opprinnelige forslaget. Arbeidsgiverkontrollen samordnes med Skatteetatens kontrollmiljøer og blir styrket. Totalt mener regjeringen at forslaget innebærer en effektivisering av flere hundre årsverk, og at det vil gi innsparinger på over 300 millioner årlig, allerede fra 2016.

PricewaterhouseCoopers har foretatt en samfunnsøkonomisk analyse av å samordne skatte- og avgiftsforvaltningen, og kommet frem til at samfunnet kan frigjøre ressurser for over 7,4 milliarder kroner i løpet av en 15-årsperiode. Utgangspunktet er oppdragsbrevene fra Finansdepartementet, og omfatter innlemmingen av Statens innkrevingssentral, oppgaver fra Kartverket, oppgaver fra Toll og overføring av Skatteoppkreverfunksjonen.

Les med om den samfunnsøkonomiske analysen PwC har foretatt i vår nyhetssak Samordnet skatte- og avgiftsforvaltning gir milliardgevinst.



Share Share Share

Medlem

Et arbeidsliv med plass for alle

Den nye IA-avtalen er inngått for perioden 2019–2022. Avtalen er betydelig endret fra de forrige avtaleperiodene både når det gjelder innretning og innhold.

Signerte ny IA-avtale

Partene i arbeidslivet signerte i dag en ny IA-avtale for perioden 2019-2022. Avtalen viderefører samarbeidet om forebygging av sykefravær og frafall fra arbeidslivet.

- Gjensidige har fortsatt det beste tilbudet til våre medlemmer

Skatteetatens Landsforbund er fornøyd med å ha inngått ny avtale med Gjensidige Forsikring og Gjensidige Bank, etter en omfattende prosess med ulike leverandører. Det betyr enda bedre fordeler for deg som er medlem i SkL.

Hva skjer i SkL

Kalender


SkL - Skatteetatens Landsforbund

Grønland 4
0188 Oslo

Denne siden benytter cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å støtte din brukererfaring. Ved å fortsette å bruke vårt nettsted, samtykker du til vår bruk av inforsjonskapsler. Detaljer

 

Tlf: 21 01 36 98
Epost: post@skl.no

 

Tlf: 21 01 36 98
Epost: post@skl.no

Utviklet av Imaker as