×

Ikke medlem?
Bli medlem her

×

NAV Innkreving til Skatteetaten

Regjeringen har gitt NAV-direktoratet og SKD i oppdrag å utrede en overføring av NAV innkreving til Skatteetaten innen 15. mai 2017, med sikte på en overføring fra 1. januar 2018. Oppdraget føyer seg inn i ønsket om en helhetlig og mer effektiv statlig innkreving.


Nyheten om at det skal utredes om NAV Innkreving skal overføres til Skatteetaten kom uventet på skattedirektørens allmøte. Skatteetaten er som kjent inne i en krevende omstillingsperiode med kontorstruktur og ny organisering.

- Når regjeringen først ønsker å overføre NAV Innkreving, mener vi det er bedre at det gjøres nå og ikke etter at ny organisering er på plass, sier SkLs leder Per Magnar Stavland. Dersom utredningen ender opp med en overføring, håper han det blir en god prosess som ivaretar de ansatte på en god måte.

Oppdraget lyder på at NAV-direktoratet og SKD i fellesskap skal utrede en overføring innen 15. mai 2017, med sikte på en overføring fra 1. januar 2018. Regjeringen legger til grunn at innlemmingen av NAV Innkreving i Skatteetaten ikke skal medføre oppsigelser eller relokalisering av innkrevingsvirksomheten. NAV Innkreving holder til på Bjørnevatn i Sør-Varanger og har 155 årsverk fordelt på 166 ansatte.

NAV Innkreving har ansvar for innkreving av:

  • Barne- og ektefellebidrag når det er søkt om offentlig innkreving, inn- og utland
  • Fastsatt særtilskudd i barnebidragssaker
  • Feilutbetalt bidragsforskudd
  • Fastsettelsesgebyrer i bidragssaker
  • Feilutbetalte ytelser fra NAV, fastsatt forvaltningsmessig eller ved dom
  • Etteroppgjør ved for mye utbetalt AFP
  • Tilbakekreving av sykepenger fra arbeidsgivere som ikke har overholdt sin plikt om utbetaling av sykepenger i arbeidsgiverperioden
  • Tvangsmulkt/gebyrer på vegne av NAV AA-register
  • Lønnsgarantikrav på vegne av NAV Lønnsgaranti
  • Misligholdt medlemspremie og administrasjonsvederlag for Garantikassen for fiskere
  • EØS dagpengekrav
  • Misligholdte billån og tilskudd fra NAV Hjelpemiddelsentral/Bilsenter
  • Feilutbetalte ytelser fra utenlandske myndigheter til personer bosatt i Norge
  • Refusjon for forskuttert utbetaling for AFP-ordningene
  • Refusjon for deler av statens utlegg i Yrkesskadeordningen fra Yrkesskadeforsikringsforeningen
  • Refusjon for utbetalinger fra Pensjonstrygden for sjømenn
  • Refusjon for forskuttering av tilleggspensjon for noen kommuner

Oppdragsbrevet i sin helhet kan lese her: Utredning om innlemming av NAV Innkreving i Skatteetaten


Share Share Share

Medlem

Et arbeidsliv med plass for alle

Den nye IA-avtalen er inngått for perioden 2019–2022. Avtalen er betydelig endret fra de forrige avtaleperiodene både når det gjelder innretning og innhold.

Signerte ny IA-avtale

Partene i arbeidslivet signerte i dag en ny IA-avtale for perioden 2019-2022. Avtalen viderefører samarbeidet om forebygging av sykefravær og frafall fra arbeidslivet.

- Gjensidige har fortsatt det beste tilbudet til våre medlemmer

Skatteetatens Landsforbund er fornøyd med å ha inngått ny avtale med Gjensidige Forsikring og Gjensidige Bank, etter en omfattende prosess med ulike leverandører. Det betyr enda bedre fordeler for deg som er medlem i SkL.

Hva skjer i SkL

Kalender


SkL - Skatteetatens Landsforbund

Grønland 4
0188 Oslo

Denne siden benytter cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å støtte din brukererfaring. Ved å fortsette å bruke vårt nettsted, samtykker du til vår bruk av inforsjonskapsler. Detaljer

 

Tlf: 21 01 36 98
Epost: post@skl.no

 

Tlf: 21 01 36 98
Epost: post@skl.no

Utviklet av Imaker as