×

Ikke medlem?
Bli medlem her

×

Statens innkrevingssentral til Skatteetaten

Regjeringen foreslår at Statens innkrevingssentral (SI) blir en del av Skatteetaten. I tillegg skal det også utredes om forvaltningen av dokumentavgiften skal flyttes fra Kartverket til Skatteetaten.


Illustrasjon: Finansdepartementet

Skatteetaten og Statens innkrevingssentral skal sammen utrede hvordan dette skal gjennomføres, og hvordan grensesnittet og organiseringen av oppgaver mellom virksomhetene skal være på kort og lang sikt. Det skal gjennomføres fra 1. januar 2015.

Statens innkrevingssentral har 360 ansatte og en proveny på 3,8 milliarder kroner. SI krever inn en rekke statlige pengekrav, i tillegg til at de drifter og forvalter økonomien og regnskapssystemet til politiet.

Statens innkrevingssentral skal beholde navnet og fortsatt være lokalisert i Mo i Rana. Endringer skal ikke medføre oppsigelser, og skal bidra til å styrke fagmiljøene.

Det skal samtidig settes i gang et utredningsarbeid med sikte på å overføre forvaltningen av dokumentavgiften fra Kartverket til Skatteetaten. Dokumentavgiften gir staten inntekter på om lag 8 milliarder kroner årlig og er den eneste særavgiften som ikke kreves inn av etater under Finansdepartementet. Saken skal utredes og det skal legges frem en anbefaling i løpet av 2014.

- Jeg håper at regjeringen følger opp dette med nødvendige IT-investeringer, og at eventuelle gevinster ikke blir tatt ut før de er realisert, sier Per Magnar Stavland, leder i SkL.

Vi anbefaler våre medlemmer å følge med på Skattenett for mer informasjon.


Share Share Share

Medlem

Hva skjer i SkL

Plasstillitsvalgtkurs 30. august til 1. september


SkL - Skatteetatens Landsforbund

Lakkegata 23
0187 Oslo
Kart

Denne siden benytter cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å støtte din brukererfaring. Ved å fortsette å bruke vårt nettsted, samtykker du til vår bruk av inforsjonskapsler. Detaljer

 

Tlf: 21 01 36 98
Epost: post@skl.no

 

Tlf: 21 01 36 98
Epost: post@skl.no

Utviklet av Imaker as